Před hodem kontrolujeme zejména funkčnost kormidel VOP a SOP a vypnutí (resp. stažení, funkce se samozřejmě neřeší vypínačem, ale je na páce plynu se spojitým průběhem bez úprav křivky) brzd a to i (zejména) v případě, že je máme v režimu start zakázané. Brzdy se kompenzují (souhlasným směrem) potlačením VOP, aby model nevyplaval. Při správném poměru výchylek (používám pro výchylku brzd 20mm souhlasnou výchylku kormidla VOP 3mm) má dojít k výraznému sklopení přídě a pomalému sestupu. Před konatktem se brzdy ubírají, model přejde do vodorovného přízemního letu a při přiblížení lze znovu dobrzdit. Pokud nemáme jistotu v záchytu do ruky, je lepší nerealizovat a nechat model zatažením brzd prosednout na plocho, mírně přetažený, do krátké trávy. Vzhledem k riziku poškození velmi křehkých odtokových hran křidélek nikdy nesedáme s brzdami. Model chytáme do ruky pouze v jistotě správného provedení, do otvoru vytvořeného prsty pravé ruky s palcem otočeným vzhůru - musíme trup sevřít, než narazí náběžná hrana křídla do ruky, a udržet. Vypadnutí modelu z ruky může poškodit SOP nebo VOP, stejně jako velké přetažení ve větší výšce nad terénem, kdy může model vypadnout do strany po ztrátě vztlaku a udělat hvězdu (nejhorší možná aituace). Přistáváme zásadně proti větru a směr větru opakovaně kontrolujeme, protože se může se změnit. Odhadujeme i vliv překážek (meze, porosty) měnících proudění vzduchu. Při nouzovém vracení modelu z větší vzdálenosti lze použít režim křidélek speed, při tahání v přízemním letu mix H-Q nebo mírné vysouvání brzd, ale pokud máme možnost, raději přistaneme v jakémkoli vhodném terénu, prosednutím po zatažení brzd, než riskovat přelety s neznámou rychlostí (model při návratu vidíme zepředu) nad problémovým terénem. Při rozpočtu návratu bývá záludné zejména to, že model letí velmi dobře - s minimální ztrátou výšky, i po větru. Pokud směr větru nehlídáme, může nastat problém. Kritickou výškou pro plánování návratu je při běžné vzdálenosti modelu asi 20m.
- Kategorie
- RC Letadla
Komentáře